L’altra cara de la jardineria: dues històries d’una feina invisible però essencial
Quan passem pel carrer i veiem els equips de jardineria treballant amb precisió i dedicació, és fàcil pensar que la seva feina comença i acaba amb el manteniment dels espais verds.
Però, darrere de cada brigada, hi ha dues històries que sovint passen desapercebudes: la de les persones treballadores i la de l’Equip Multidisciplinari de Suport (EMS), que les acompanya des de l’inici del dia.
Aquesta és la feina invisible del Centre Especial de Treball (CET) de Viver de Bell-lloc.
La jornada comença: el valor del suport
Per a l’equip tècnic del CET, el dia comença molt d’hora.
Una treballadora de l’EMS es desperta a les 6:00 del matí, prepara el cafè i llegeix els missatges que l’equip ha compartit durant la nit o de bon matí, per posar-se al corrent dels canvis d’última hora.
A les 7:15 ja és al centre comercial Sant Jordi, a l’Ametlla del Vallès, un punt de trobada per a les brigades de la Garriga, l’Ametlla del Vallès i Les Franqueses. És aquí on comença l’acció.
Durant els primers minuts del dia, el Sant Jordi es transforma en un espai d’activitat frenètica.
Les eines i maquinàries es preparen mentre les referents socials i productives parlen amb les persones treballadores per resoldre dubtes, gestionar contratemps o, simplement, escoltar.
Aquest és el moment clau per oferir suport i assegurar que tothom comenci la jornada amb les eines i la tranquil·litat que necessita.
La perspectiva de la persona treballadora: esforç i rutina
Mentrestant, per a la persona treballadora d’una brigada de jardineria, el despertador sona a les 6:20. “Em preparo les coses, em bec un gotet de suc de taronja i surto cap al Sant Jordi”, explica.
Cap a les 7:10 ja és al centre, esperant amb la resta de companys l’arribada dels oficials.
Mentre espera, consulta la pissarra del magatzem, on s’anoten les tasques del dia.
Quan tot està clar, prepara les eines: desbrossadores, bufadores, caixes d’eines, escombres i sacs.
Tot queda a punt perquè, quan arriben les furgonetes, pugui carregar-ho ràpidament i sortir cap al lloc de treball.
Les dues cares d’una mateixa realitat
Aquestes dues perspectives –la de l’equip tècnic i la de les persones treballadores– il·lustren la complexitat i el valor humà de la feina que es fa al CET.
Les engegades no només són moments logístics. Són espais on es construeix confiança, es resolen conflictes i es fomenta el creixement personal i laboral.
Un valor humà que es percep a cada acció
Quan veiem una brigada de jardineria del CET, sovint només percebem la feina visible: carrers nets, jardins impecables i espais verds cuidats.
Però darrere d’aquesta imatge hi ha una història de suport mutu, creixement i esforç.
És la feina invisible que fa possible que cadascuna de les persones del CET desenvolupi el seu màxim potencial.
Aquest model no només ofereix serveis de qualitat a la comunitat, sinó que també construeix una societat més inclusiva.
Gràcies a l’acompanyament de l’EMS i al compromís de les persones treballadores, el CET no només transforma els espais verds, sinó també les vides de qui en forma part.