Des de la Fundació Viver Bell-Lloc som conscients dels dubtes que poden sorgir a l’hora de contractar a persones amb alguna disCapacitat o trastorn sever de la salut mental. I és per això que us volem explicar el cas d’èxit d’en Marc i en Bermat, usuaris del Servei d’Inserció i Orientació Laboral de Viver de Bell-Lloc i el programa SIOAS.
Sabem que hi ha moltes persones que volent treballar no poden per diversos motius: bé perquè desconeixen els recursos que tenen al seu abast o bé perquè han tingut experiències desencoratjadores en el passat i pel camí han perdut la motivació.
Per tot això, des del Viver comptem amb el Servei d’Inserció i Orientació Laboral (SIOL) que funciona com un espai d’intermediació i inclou un servei integral de suport tant per a empreses com per a les persones usuàries del Servei.
L’objectiu és traçar un pla específic i el màxim de personalitzat possible perquè ambdues parts puguin establir els seus objectius de manera informada i acompanyada en tot moment.
Un cas d’èxit del programa SIOAS
En el cas d’èxit que us presentem, vam comptar amb el suport del SIOAS -Serveis Integrals d’Orientació, Acompanyament i Suport a la inserció de les persones amb discapacitat o trastorns de la salut mental un projecte subvencionat pel Departament d’Empresa i Treball objecte de cofinançament per part del FSE.
Dues mirades, la d’en Marc que ha realitzat tres mesos de pràctiques a la Farmàcia Auqué de Cardedeu, i la d’en Bernat, que regenta la farmàcia.
En Marc, a la recerca de la feina dels seus somnis: “Era una oportunitat que portava temps desitjant i estic molt agraït.”
En Marc va acabar el Grau Mitjà de Farmàcia i Parafarmàcia l’any 2017. Des de llavors havia compaginat alguna feina en àmbit hospitalari amb altres feines d’altres àrees i cursos diversos.
L’objectiu del Marc sempre ha estat poder treballar en una farmàcia atenent directament a la clientela.
Marc, com va anar el procés de recerca de pràctiques i de selecció?
El primer contacte amb la Tanit del Servei d’Inserció i Orientació Laboral del Viver va ser a través de la meva mare, al maig del 2021. Arrel d’això em van proposar fer unes clases per treballar sobre diversos temes d’àmbit laboral i després vaig aconseguir les practiques, gràcies a que des de Viver van contactar amb la farmàcia i em van voler conèixer. Els hi va semblar bé que comencés les pràctiques, de novembre del 2021 al març d’aquest any.
Com era el teu dia a dia a la farmàcia?
El dia a dia consistia a treballar a la zona de magatzem i dispensar medicacions a la seva zona corresponent. També m’he encarregat de fer reposició de medicaments, fórmules magistrals i cap al final vaig fer atenció al client.
M’ha agradat molt tot, però realment el que més m’ha agradat és l’atenció al client.
Un cop treballant, t’has sentit lliure de poder explicar el teu punt de partida? T’has sentit estigmatitzat?
La relació ha estat fluïda i sabien que venia de la fundació. M’he sentit acollit i integrat.
Quins plans tens a curt termini?
Gràcies a aquesta experiència he aconseguit una feina a una farmàcia de Santa Coloma de Gramenet.
Recomenaries aquest servei a altres persones que puguin necessitar-ho?
Recomano aquesta experiència a totes les persones que estiguin passant pel mateix que jo i que no es rendeixin mai, sempre hi ha oportunitats.
La participació de la Farmàcia Auqué i la confiança d’en Bernat: "Sens dubte animem a qualsevol empresa a col·laborar amb la Fundació.”
Bernat, com va sorgir el primer contacte amb el SIOL de la Fundació Viver de Bell-Lloc? En coneixíeu la tasca?
Va ser la pròpia Fundació qui ens va proposar fer l’acolliment de les pràctiques. Tenim contacte amb la Fundació Viver de Bell-lloc des de fa anys i hi hem pogut col·laborar amb altres serveis com la Llar Residència Lluïsa Oller per a pacients amb Covid-19 o el servei d’acompanyament per l’habitatge autònom.
Respecte el servei d’orientació professional, el coneixíem però no n’havíem vist el funcionament. Ens van presentar el cas d’en Marc i, degut a la seva formació i objectius professionals, establir la col·laboració va resultar ben senzill.
Era la primera vegada que acollíeu un perfil com el d’en Marc per a un lloc en pràctiques?
Havíem acollit altres estudiants amb la mateixa formació però no amb discapacitats.
En que ha consistit la seva tasca?
La tasca d’en Marc ha consistit en la mateixa que hauria realitzat durant les pràctiques del cicle formatiu de farmàcia. Ha tingut un contacte directe amb el conjunt de feines que comporta el treball a l’oficina de farmàcia i ha aprofundit el seu coneixement teòric que va adquirir al cicle formatiu.
Què ha aportat com a treballador dins l’equip? I l’equip en ell?
L’assistència d’en Marc tenia com a objectiu aprendre i no treure feina a la plantilla, però la seva predisposició i disponibilitat ha fet que la seva estada hagi estat beneficiosa per a la seva formació sense que l’atenció al client se n’hagi ressentit.
Per part de l’equip hem intentat donar resposta a les seves inquietuds i que copsés les diverses tasques de la nostra feina; des de la resolució de consultes relacionades amb el medicament a la formulació magistral per citar alguns exemples.
Com valoreu el seguiment realitzat des del Servei d’Inserció del Viver?
L’acompanyament del Servei d’inserció del Viver, amb el suport del SIOAS, ha estat actiu i s’ha notat des d’abans d’iniciar les pràctiques fent-se càrrec de la gestió de tota la burocràcia necessària, el seguiment regular durant les pràctiques i fer una avaluació final de l’experiència.
Quina valoració n’extreus de l’experiència? Ho recomanes?
L’experiència ha estat molt positiva perquè en Marc ha mostrat interès i per l’acompanyament del SIOL. Sens dubte animem a qualsevol empresa a col·laborar amb la Fundació.
Alguna anècdota o comentari que vulguis afegir?
Destacar les poques vegades que la discapacitat d’en Marc ha comportat una dificultat. Per posar un exemple, tot i la seva discapacitat lateral, al fer fórmules magistrals el fet de ser esquerrà suposava major repte que les pròpies dificultats motrius.
Si tu també t’ho estàs pensant i necessites desvetllar dubtes, contacta a intermediacio@vivelloc.cat o truca al 938 444 105 / 664 751 243!