En Joan Roa és el Prospector del Servei d’Inserció i Orientació Laboral de la Fundació Viver de Bell-lloc. La tasca que desenvolupa el Joan és imprescindible perquè les empreses contractants coneguin als participants del servei. En aquesta entrevista ens explica les seves motivacions laborals, el valor afegit que aporten els candidats i els beneficis que tenen les empreses per contractar-los.
- Com vas començar a treballar al Viver? Doncs vaig fer una cerca de feina a la zona del Baix Montseny i vaig trobar l’oferta al web de classificats. Buscava un lloc de treball relacionat amb la meva experiència: Recursos Humans, empresa i àmbit social. De tot el temps que he treballat a l’àmbit empresarial sempre m’ha atret el tercer sector, en concret, els temes de RSC, pràctiques, inserció laboral, etc. De fet, he col·laborat amb alguna entitat, però mai he treballat directament.
- Què és el que més t’agrada de treballar a l’entitat i per què? La seva missió en general, ja que lluitem per la igualtat de totes les persones, no només a l’àmbit laboral, sinó també en el social. És un projecte que m’atrau i em motiva, és molt bonic. Concretament, el que més m’agrada és fomentar la integració sociolaboral des del meu lloc de treball, trencar estigmes i donar a conèixer tot el que poden fer els candidats, orientar en el procés de cerca de feina i mantenir-la.
- Quines tasques desenvolupes? La meva funció principal és buscar empreses de la zona per establir una bona sinèrgia amb elles i sumar forces. Fer que aquestes relacions siguin beneficioses per a ells i per a nosaltres, un win win. També és important la tasca de coordinació del Servei perquè s’ha de conèixer als candidats per formar-los en l’àmbit empresarial i en el seu funcionament. En definitiva, fer d’enllaç entre les persones i les empreses, ajudar als candidats perquè s’ajustin a les necessitats actuals de les companyies i d’aquesta manera, la inserció sigui més efectiva.
- Quin perfil han de tenir les empreses que contracten als participants del Servei d’Inserció i Orientació Laboral? Vull destacar que poden participar totes les empreses, ja siguin grans, mitjanes o petites, de tots els sectors. Existeix una idea preconcebuda des de les Pimes, que pensen que únicament les grans empreses poden contractar a persones amb discapacitat i això no és cert, ja que ells poden contractar i acollir d’una manera molt personalitzada. Les grans empreses tenen una política de RSC, també tenen consciència i poden realitzar accions efectives. El que sí que és important és que qualsevol empresa contractant vulgui avançar en la seva vessant més humana i que valori l’aprenentatge i desenvolupament de la persona.
- Quin valor afegit ofereixen els candidats a les empreses? Són candidats realment motivats, que valoren molt aquesta oportunitat i tenen moltes ganes de créixer personal i professionalment. També ajuda a que les empreses tinguin més coneixement sobre les persones amb discapacitat i per tant, a trencar estigmes. D’altra banda, això contribueix al desenvolupament professional i personal de les persones i de les empreses. És una manera d’incentivar l’enfortiment dels valors empresarials.
- Quins beneficis tenen les empreses per contractar a una persona que participa en aquest servei? Per una part, hi ha beneficis econòmics, bonificacions i reduccions en les quotes de la Seguretat Social. Les empreses comptaran amb el nostre assessorament sobre la contractació de persones amb discapacitat i amb el suport i acompanyament que els fem tant a ells, com al participant en el lloc de treball. Un altre benefici és que ajudarà a que en la zona coneguin aquesta empresa i la seva contribució amb la societat, per tant, també millorarà el seu posicionament. En definitiva, és una manera de cooperar en el desenvolupament social i econòmic de la zona i a mig/llarg termini això es tradueix en un retorn cap a l’empresa.
En la foto en Joan apareix amb la Sara, una de les participants del Servei d’Inserció i Orientació Laboral.