En motiu del Dia Internacional de les Persones amb disCapacitat, 135 estudiants de 4t ESO i cicles de l’Institut Pla Marcell han participat en la Mapathon organitzada per Viver de Bell-lloc, Amics d’en Biel i Hi Som.
Es tracta d’una activitat que permet recollir informació sobre l’accessibilitat d’un espai determinat a través de la participació d’un grup que geolocalitza punts clau en un mapa, ajudat de tecnologia. L’activitat ha estat ideada per la Universitat Politècnica de Catalunya, qui també ha dissenyat la plataforma utilitzada durant l’activitat, que s’ha fet simultàniament en diferents municipis de Catalunya i a la pròpia universitat.
Comptar amb tants estudiants ha permès mapar gairebé tot el municipi i s’han registrat 193 elements identificats com a barreres que ara s’hauran d’analitzar. Entre d’altres, s’han localitzat paviments en mal estat, voreres estretes (s’han mesurat algunes que feien 40cm), semàfors sense senyal acústica, absència de cartells amb pictogrames que indiquin en quin edifici públic estem i què s’hi pot trobar; bancs sense reposabraços per ajudar-se a seure i aixecar-se.
Aquest mapeig resultarà en un informe de les barreres d’accessibilitat físiques, sensorials i cognitives que s’han identificat a Cardedeu i es presentarà als govern municipal per a treballar en solucions que facin de Cardedeu una vila accessible i inclusiva.
Per altra banda, l’activitat ha servit per sensibilitzar als joves sobre la realitat de moltes de les persones del municipi que no poden gaudir del municipi de la mateixa manera que ells ja que se’ls ha demanat que passegin per Cardedeu posant-se en la pell d’una persona amb cadira de rodes, o una persona amb ceguera o una persona amb una disCapacitat intel·lectual, entre d’altres.
Aquesta és una activitat que caldrà repetir per avaluar si al cap d’un temps hi ha hagut millores i per detectar més elements que hagin passat desapercebuts en aquesta primera edició.
La Mapathon ha estat l’activitat que ha tancat tota una setmana dedicada a les persones amb disCapacitat amb xerrades, taules rodones, curses adaptades, jornades esportives i intervencions reflexives.