L’Oriol Lairisa és oficial de jardineria a la Fundació Viver de Bell-lloc i en aquesta entrevista ens explica com és el seu dia a dia i el del seu equip en el manteniment que fan amb la UTE Parc de les Aigües als Parcs i Jardins de Barcelona.
- Quant temps portes treballant per la Fundació Viver de Bell-lloc?
Fa deu anys que vaig arribar a l’entitat, però porto treballant uns tres anys continuadament.
- Quin tipus de tasques desenvolupes habitualment?
Estic a la secció de jardineria, organitzant, realitzant i coordinant, amb la UTE Parc de les Aigües, les tasques de manteniment i millora dels espais verds al barri del Guinardó.
Entre les diferents tasques que realitzo hi ha algunes que són més rutinàries, tals com la neteja, podes, control dels sistemes de reg i de l’arbrat viari. També hi ha d’altres més creatives, com la creació i renovació d’espais on s’implanten gespes, planta nova i plantacions de flor. La veritat és que aquesta és una feina variada, ja que les estacions marquen el ritme del treball i les diferents tasques a realitzar.
En la nostra feina tenim molt en compte a la persona, l’equip de l’àrea social ens dona les pautes i els objectius a treballar amb cadascun dels integrants de l’equip. Una altra de les tasques que realitzem és mantenir una comunicació continuada, que és molt important.
- A quines ubicacions has estat treballant més temps?
A les ubicacions on he treballat durant més temps ha estat al manteniment de la Garriga i als Parcs i Jardins de Barcelona, però també he estat fent el manteniment de jardineria en altres llocs, com al Parc del Ramassar de Granollers, vaig treballar a La Tavella amb la creació de les
Cistelles i també vaig tenir la grata experiència d’estar a l’àrea social durant un breu període.
- Quantes persones tens al teu càrrec actualment?
Únicament som quatre membres a l’equip, però és un grup obert, ja que treballem conjuntament amb la Fundació Tallers. És una sort, donat que al ser pocs, puc treballar de forma molt individualitzada i al mateix temps, estem en contacte amb dotze persones més que fa que les dinàmiques no es tornin massa endogàmiques.
- Com descriuries al teu equip i la relació que tens amb els seus membres?
Actualment tinc un equip amb bona dinàmica de convivència i de treball on tots estan aprenent coses noves, és més fàcil treballar així, tot i que hi ha dies per tot!!! Vull mantenir una relació fàcil amb l’equip i d’equip, m’agrada treballar amb confiança.
- Quin és el client pel que esteu treballant?
Estem treballant per als Parcs i Jardins de Barcelona.
- Quines són les tasques que esteu realitzant i amb quin objectiu?
Ara mateix estem fent les podes d’arbusts d’estiu, reforços de reg i repassant l’arbrat viari que ha crescut molt amb les passades pluges. Per ara, l’objectiu principal és que la vegetació sobrevisqui a les altes temperatures de Barcelona i que llueixi amb el seu màxim esplendor.
- En quina estacionalitat treballeu en cadascuna de les zones i per què?
En el meu lloc de treball les zones es treballen de forma cíclica, cada setmana es donarà més
ímpetu en una ubicació concreta i el que no es pugui fer, es farà quan li torni a tocar el torn.
D’aquesta manera, en un mes s’ha realitzat tot el conjunt de zones amb les seves diferents
freqüències. M’agrada treballar-ho així per poder ser flexible, ja que ens hem d’adaptar a les necessitats del client.
- Quina metodologia de treball segueixes per coordinar al teu equip?
Hi ha dos aspectes bàsics a tenir en compte: la planificació i el clima de treball. A partir d’aquí, s’han de valorar les necessitats de feina i les possibilitats de cada membre de l’equip. I progressivament, donar-los més autonomia perquè siguin més versàtils i responsables. No hem d’oblidar amb qui treballem i el suport de l’equip de l’àrea social és bàsic.
- Quin és el valor afegit que aporta la nostra feina?
Actualment les persones estem en “mode selfie”, és necessari humanitzar el nostre entorn i fer
un món per a tothom, aquest és el nostre valor afegit.