La Laura Dueñas, la Responsable del Servei d’Inserció i Orientació Laboral i en Joan Roa, el Prospector Laboral del Servei, ens expliquen en aquesta entrevista quins objectius i requeriments tenen els participants i les empreses en les pràctiques professionals no laborals.
- Quin objectiu tenen les pràctiques professionals no laborals? Per als participants les pràctiques en empresa tenen com a objectiu facilitar la inserció laboral a través de la reproducció de les condicions habituals de l’entorn empresarial i contribuir a l’èxit de la inserció laboral posterior.
Per a les empreses l´objectiu principal és la seva presa de contacte amb els participants. És important que mitjançant l´experiència d´acollir a una persona amb discapacitat i/o trastorn mental a la seva empresa puguin trencar els estereotips que existeixen sobre aquest col·lectiu. Això incrementarà les possibilitats d´una posterior contractació de persones amb discapacitat i/o trastorn mental en un futur. A més, es contribueix al desenvolupament professional i personal de les persones que comparteixen l´espai de treball amb el nostre participant. - Quant temps pot durar el període de pràctiques? La durada màxima de les pràctiques per a cada persona participant serà de 300 h i no pot superar les 5 h diàries ni les 25 h setmanals.
- Quin seguiment es fa a les persones en pràctiques, on es fa i amb quina periodicitat? El seguiment és personalitzat, a mida de les necessitats de la persona i de les tasques que ha de dur a terme. Pot contemplar des del suport en les pròpies tasques que cal dur a terme en el lloc de pràctiques (competències més instrumentals), fins als aspectes més vinculats a la gestió personal del període de pràctiques, l’adaptabilitat a l’empresa acollidora, la gestió del temps, l’organització, etc. (competències més transversals). La persona preparadora laboral elabora, conjuntament amb la persona participant, un itinerari de seguiment i atenció, tant durant les hores en què està realitzant les pràctiques com fora d’aquest horari. El seguiment es fa tant “in situ” com al punt d’actuació del servei, a les nostres oficines. La periodicitat es pacta conjuntament amb la persona participant segons el moment i les necessitats. Cada tres setmanes es facilita una breu enquesta per conèixer el nivell de satisfacció i utilitat per extreure’n, si escau, actuacions concretes i que a la vegada ens ajuden a recopilar indicadors.
- I el seguiment que feu a les empreses, quina metodologia apliqueu i amb quina finalitat? Amb les empreses el seguiment és molt similar que amb els participants, s’elabora un pla de seguiment personalitzat segons les necessitats. La metodologia utilitzada són les coordinacions/reunions pactades on ens desplacem a la mateixa empresa, així com seguiment puntual a través d’email i/o telèfon. Cada tres setmanes es facilita una breu enquesta per conèixer el nivell de satisfacció i utilitat per extreure’n, si escau, actuacions concretes i que a la vegada ens ajuden a recopilar indicadors.
- Un cop finalitzades les pràctiques, en el cas de que l’empresa vulgui contractar al participant, quin és el procediment per fer-ho? Si es donés el cas, un cop finalitzat el període de pràctiques, el procediment de contractació és el mateix que podrien fer amb qualsevol altre candidat: un procés de selecció, en el nostre cas oferim assessorament i informació sobre les bonificacions/reduccions a la Seguretat Social per contractar a treballadors/es amb discapacitat reconeguda.